NA CESTĚ DO PAŘÍŽE

Paříž pro mě dlouhou dobu nebyla vysněná destinace. Vždycky jsem tvrdila, že radši pojedu do Londýna než do Paříže. Až poslední rok jsem začala přemýšlet, že bych se tam vlastně ráda podívala - asi částečně kvůli kurzu dějin umění, na který jsem chodila. A někdy v listopadu jsem se rozhoupala a koupila letenky. S kamarádkou jsme letěly s Ryanair, s kterými jsem letěla jak do Říma, tak i do Edinburghu. Evropská nízkonákladovka létá s Boeingy 737-800. Pár dní před naším odletem zrovna tenhle Boeing spadl v Číně, to jste určitě všichni viděli. Já mám z létání hrůzu, takže to mi moc nepřidalo, ale člověk nad tím nesmí takhle přemýšlet, protože to bych doživotně jezdila vlakem nebo lodí (ani jedno by mi ale vůbec nevadilo - jediné mínus je ta cena, letenky jsou pořád o dost levnější).

Před odjezdem

Během covidu jsem nikde v zahraničí nebyla, tudíž jsem nemusela vyplňovat příjezdové formuláře, ani se nikde testovat. Od letošního února Francie nevyžaduje příjezdový formulář, vyžaduje se "jen" třetí dávka očkování jako přístup ke službám - to je teorie. Realita vypadala tak, že nás nekontrolovali vůbec nikde. Ani na letišti, ani nikde v kavárně/galerii. Roušky jsou povinné pouze v MHD a v letadle (i když tam to bylo dost benevolentní).

Paris Beauvais

Lety Ryanair neletí na letiště Orly nebo Charles de Gaulle, ale do malého městečka (relativně) Beauvais asi 80 km od Paříže. Odsud jezdí kyvadlová doprava až do centra Paříže a zpátky. Jedna cesta vyjde na 16 Euro, takže celkem drahá sranda, ale pořád levnější než taxi. Autobus nás dovezl do Porte Maillot, odkud jezdí metro číslo 1 a s ním se dostanete až do úplného centra. 

Doprava

Paříž je protkaná metrem, jezdí zde 14 linek metra do všech koutů Paříže. Takže pokud byste nechtěli chodit tolik co my, není to vůbec problém. Jedna jízdenka stojí 1,90 Eur, výhodnější je koupit si jich rovnou deset za 16 Euro. Kromě metra jezdí spousta autobusů nebo samozřejmě taxíky. 

Co vidět za čtyři dny

Vidět se dá hodně, ale rozhodně ne všechno. Pokud budete mermomocí chtít do Louvru, doporučuju si pobyt prodloužit alespoň o jeden den a stejně to bude málo. My ho vynechaly. Já bych se Louvru ráda podívala, ale to si nechám na někdy příště a pojedu tam spešl kvůli tomu a taky si předem nastuduju, co tam přesně chci vidět, abych tam nelítala jako blázen. Stejně je to bez šance, vidět všechno. A upřímně, třeba Mona Lisa mě vůbec neláká. 🙈 Louvre je víc než "jenom" Mona Lisa (promiň, Leonardo). Ze stěžejních památek si myslím, že se toho dá zvládnout hodně, ať už pěšky nebo MHD. A asi taky záleží, co přesně od Paříže čekáte - jestli se jen tak toulat uličkami, jíst croissant, pain aux raisins a popíjet café au lait nebo navštěvovat muzea a galerie, kterých je Paříž plná a nebo vidět světoznámé památky - od Eiffelovy věže po Panthéon. 


 "Eiffelovku" doporučuji všemi deseti, je nádherná. Zblízka a naživo mnohem víc než můžou vypovědět všechny fotky. Je, jako skoro celá Paříž, secesní, takže zblízka vidíte všechny secesní kudrlinky, které z fotek ani vidět nejdou. Mně osobně se moc líbila čtvrť okolo Centre Pompidou, kde jsou pekárny, kavárny a má to tam moc hezkou atmosféru. A rozhodně nesmím zapomenout na Le jardin du Luxembourg, obrovský park s Palais du Luxembourg, kde je to úplně stvořené k tomu sednout si na lavičku, jen tak odpočívat a ukusovat croissant. Nakonec, když se večer projdete kolem Seiny, sednete si na drink v Latinské čtvrti a budete poslouchat a pozorovat ševelení z okolních kavárniček a restaurací, směs různých národností a nasávat tu pověstnou atmosféru "savoir vivre", tak jste zažili Paříž. A ani nemusíte běhat od památky k památce jako my. 😁

Jídlo

Francie = jídlo. Tak to je. Ať si vyberete cokoliv. Od street food až po luxusní restaurace a cukrárny. Na něco narazíte na každém kroku. My jedly hlavně falafel a halloumi, což není moc francouzské, ale vlastně i to k Paříži patří. A samozřejmě pekárny! Ty jsou fantastický, to určitě musí ochutnat každý, kdo tam jede, protože to pečivo stojí fakt za to. 




Na Paříž slýchám dva protichůdné názory - buď je jí člověk okouzlen nebo se mu tam nelíbí. Já teda patřím do té první skupiny, mně se tam líbilo moc a klidně bych tam strávila nějaký delší čas (ale to tvrdím o Římě, Edinburghu, Berlíně i Vídni 😁). Paříž ale moje očekávání spíš asi předčila, líbilo se mi tam víc, než jsem čekala. Určitě jsem tam nebyla naposled!

Au revoir, Paris!

0 Komentářů

Instagram