UKLÍZÍME!

Dnes bych se chtěla věnovat tématu, kterému se doma (bohužel) asi nikdo nevyhne, tedy aspoň ten, co si uklízí sám a nemá někoho na úklid. Což my nemáme. A ani to asi nebude super návod jak na to, protože ten bych někdy potřebovala sama. A pokud jste jó pintlich, přečtěte si terapiedomova.cz. Tam je vzebrubný návod jak se starat o domácnost. Včetně tabulek, seznamů a diáře! Občas tam také nakouknu, abych se inspirovala a hrozně se mi ta spořádanost a systém líbí, leč většinou u mě ztroskotá. Ale poslední dobou se docela snažím. 
U nás doma uklízím jak já, tak manžel. Nemáme to ani nijak rozdělené. Velký úklid děláme buď spolu nebo ho dělám já, když nikdo není doma. Pracuji nepravidelně, tudíž mám spoustu volných dní, kdy je manžel v práci a dcera ve školce. To mi většinou jde úklid nejvíc od ruky a navíc ten společný čas pak můžeme trávit jinak. 

V ideální dny (těch je ale málo 😉) ráno odvedu dceru do školky, vrátím se, otevřu okna a ustelu. Následuje ranní hygiena a snídaně. Bez snídaně nejsem moc schopná fungovat. Poté si pustím hudbu, většinou klasicky na CD na mojí staré hi-fi věži. A nebo na Spotify. 

Prvním místem, kam většinou mířím, je kuchyně. Umyji nádobí a následně setřu všechny povrchy. Včetně skříněk. Mezitím naplním pračku. V tyhle ideální dny je to jenom jedna pračka. 
Na stírání používám hadřík z DM. Měl by se používat bez čistících prostředků, ale to mě nějak neuspokojuje, takže si beru k ruce Tierra Verde univerzální čistič s pomerančovou silicí

Tím přejedu linku, sporák, skříňky i stolky v obýváku. Je to gel, takže si naplním rozprašovač do třetiny gelem a doplním vodou. A pak používám. Dá se s tím i vytírat, čistit keramika, prostě skoro všechno. 
Já totiž vůbec nejsem zastáncem toho mít milion přípravků. Myslím si, že to není vůbec třeba. Obecně věci nehromadím, ale spíš se jich zbavuju a v úklidu je to stejné. Následně postříkám linku a krájecí prkénko desinfekcí Denk Mit z DM
Pak se přesunu do obýváku, kde přetřu stoly. Máme stoly skleněné, takže se čistí snadno, zato ale pořád :-) Poté následuje WC, které vyčistím a naleju do mísy levandulový gel Frosch.
To jsou věci, které dělám každý den. 

A pak jsou ty, které v ideálním případě dělám jednou za týden. 
  1. Prach -  na všech skříňkách, kterých je naštěstí v našem bytě minimum
  2. Koupelna - mytí vany, umyvadla, pračky, zrcadla, kachličky
  3. Podlahy - máme parní mop, co vysává i vytírá, ovšem nedostane se do rohů a podobně, takže to se stejně musí dělat na dvakrát. Každopádně na rychlý úklid je super!
  4. Výměna povlečení
  5. Dveře - mytí klik a utření prachu
  6. Lednice - mytí poliček a desinfekce
  7. Květiny - zalití a hnojení, utření prachu z listů
Dost mi v tom pomáhá seznam zón, který jsem si vytiskla a zalaminovala do diáře. Původní rozpis najdete tady. Já jsem si ho přepsala k obrazu svému a je to skvělý pomocník. Zvlášť právě na věci a rutiny, které se nedělají každý den. Samozřejmě něco třeba ani dělat nemusím, protože například tiskoviny se nám v bytě nehromadí a hrnečky z ložnice odnášíme hned. 
Všechny povrchy utírám naředěným gelem od Tierra Verde, vanu, sprchový kout a umyvadlo myji octovým čističem Frosch, který je naprosto skvělý a krásně čistí! 
Na praní používám Feel Eco prací prášek a máchadlo Frosch Baby. Sem tam nakapu do přihrádky na aviváž silici od Tierra Verde na provonění prádla. Mám borovicovou a pomerančovou.   
Kromě toho mám v zásobě i obyčejné SAVO. Protože v některých případech je prostě nenahraditelné. Plus jedlá soda Tierra Verde, tu používám také ráda. Nic jiného v úklidové poličce nemám, myslím, že těchto pár prostředků mi ke štěstí stačí. Ještě bych ale zapomněla na mytí nádobí. Myčku nemáme, takže používáme Feel Eco Na nádobí, kterým se dá mýt i ovoce a zelenina. 
Mám také ráda, když to v bytě voní. Ale zase ne moc. Nejsem fanynka vonných svíček typu Yankee Candle, mám raději aromalampy a oleje. Takže jednu máme v obýváku a druhou v ložnici. Mojí oblíbenou vůní je brčál. Je svěží a nevtíravý. Občas ho vyměním a použiji zelený čaj. A v zimě miluju klasické teplé vůně  - santalové dřevo, vanilka, skořice.... A v ložnici si většinou zapaluji svíčku pod levandulí. Všechny tyto vůně nechám rozvonět zhruba 20 - 30 minut a pak svíčku zhasnu, aby nás nebolela hlava. 

A pak si sednu do křesla, přečtu si knížku a vychutnám si kafe. Až když mám uklizeno okolo sebe. Jinak neumím relaxovat. A mám nepořádek i v hlavě. U mě to opravdu tak funguje. Když mám uklizený prostor kolem sebe, mám i lehčí hlavu. :-)

0 Komentářů

Instagram